L'Angelo di Monaco
Haarlem: Xander, 2021
544 p.
9789401676144 (paperback)

De engel van München

Eerste zin. Ze is stervende.

September 1931. In München is het Oktoberfest volop aan de gang. Politiecommissarissen Siegfried Sauer en Helmut Forster worden opgeroepen om de zelfmoord van een meisje te onderzoeken. De dode is niet zomaar iemand: Geli Raubal is het nichtje van Adolf Hitler. Die is diepbedroefd, maar vervalt ook al snel in zelfbeklag en vreest dat Geli’s dramatische dood zijn politieke ambities kan fnuiken. Er doen hardnekkige geruchten de ronde dat de veel jongere Geli de minnares was van haar oom en dat ze door hem tot perverse seksuele spelletjes werd gedwongen. Sauer, een eenling die er tot zijn eigen frustratie uitziet als het arische prototype, en Forster, een kleine, dikke familieman, zijn ervan overtuigd dat de zelfmoord moord was. Ze voelen verschillende nazikopstukken aan de tand.

De Italiaans Fabiano Massimi deed uitgebreid research voor deze fenomenale thriller, waarin hij naar eigen zeggen maar weinig hoefde te verzinnen. De commissarissen die zich in…Lees verder

Historische thriller rond de figuur van Angela Raubal (1908-1931), bijgenaamd Geli, het nichtje van Adolf Hitler. De roman vertrekt van een historisch feit: de dood van Geli in september 1931. Officieel ging het om zelfmoord. Rond het officiële politierapport bouwt de schrijver het verhaal op. Gaat het om zelfmoord of moord? Sommigen willen de zaak zo snel mogelijk klasseren, anderen dringen erop aan de zaak grondig uit te spitten. Getuigen die niet willen praten, een mislukte autopsie: alles wijst erop dat er meer aan de hand is. Hitler was oom en voogd van Geli en liet zich graag door haar begeleiden, ook op politieke bijeenkomsten, zelfs in die mate dat er geruchten waren over een verhouding tussen beiden. Stond zij de politieke opgang van Hitler in de weg? Dit boek zweeft tussen geschiedenis en fictie. De auteur heeft zich heel goed gedocumenteerd. De stad München wordt levendig voorgesteld. Het intellectuele en artistieke landschap van het einde van de Weimarrepubliek worden mooi…Lees verder