Rob Schouten
Ko Kooman
Wise blood
Amsterdam: Bananafish, 2016
191 p.
9789492254016 (paperback)

Mary Flannery O’Connor (1925-1964) is, ondanks haar kleine oeuvre, een van de belangrijkste auteurs van Amerika. Haar debuutroman 'Wise blood' schreef ze reeds in 1949, maar het werk kreeg pas later de waardering die het verdient. Van deze roman over geloof en godsdienstwaan verscheen in 1987 een Nederlandse vertaling door Eva Gerlach. De hoofdpersoon in de roman is de jonge oorlogsveteraan Hazel Motes, een uiterst merkwaardige figuur die een nieuwe godsdienst predikt zonder Christus en zonder zondeval. Is deze tragische hoofdfiguur al merkwaardig te noemen, sommige karakters in het verhaal komen zelfs absurdistisch over. Andere figuren zijn grotesk, gewelddadig, verknipt, etc. In deze merkwaardige roman weet de schrijfster de tragische karakters en de soms hilarische situaties waarin ze komen te verkeren, uitstekend weer te geven. 'Wijs bloed' is daarmee een unieke roman, die op een zeer toegankelijke en in een erg eenvoudige trefzekere stijl is geschreven. Deze nieuwe vertaling van …Lees verder

Over Flannery O'Connor

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Cmacauley

Mary Flannery O’Connor (Savannah (Georgia), 25 maart 1925 – Baldwin County (Georgia), 3 augustus 1964) was een Amerikaanse schrijfster van korte verhalen en romans.

Haar verhalen worden veelal bevolkt door karakters van twijfelachtige moraal en spelen zich meestal af in het zuiden van Amerika. Ze weet op een subtiele manier de negatieve kanten van de samenleving in het zuiden te belichten door op een impliciete wijze bijvoorbeeld raciale kwesties en de Southern Myth aan te stippen. Ondanks deze kritiek heeft O’Connor zichzelf altijd als een echte southerner beschouwd, die als ze enige tijd in het noorden van Amerika moest verblijven zich doodongelukkig voelde.

Veel van haar verhalen eindigen op een sterk verontrustende of zelfs gewelddadige manier; vaak met een ironische ondertoon. Het idee hierachter is dat, volgens O’Connor, de mens alleen tot inzicht kan komen door op een harde manier met de neus op de feiten te worden gedrukt. Haar talent om het tra…Lees verder op Wikipedia