Op een afgelegen boerderij in het veenweidegebied ten noordoosten van Amsterdam verzorgt een vijftigjarige boerenzoon zijn doodzieke vader.
Boven is het stil
Gerbrand Bakker
Amsterdam: Cossee, 2006
264 p.
90-5936-106-7

Met Boven is het stil won de Nederlander Gerbrand Bakker (1962) dit jaar het Gouden Ezelsoor voor het best verkochte literaire debuut. Intussen is het boek al aan zijn vijfde druk toe, en het zou verbazen mochten er niet meer prijzen volgen.

De 55-jarige Helmer leeft met zijn vader in een boerderij in Noord-Holland. Zijn moeder is al tien jaar dood, zijn tweelingbroer Henk verdronk toen ze 19 jaar oud waren. De dood van Henk heeft het leven van Helmer bepaald. Niet alleen omdat hij het verlies van zijn tweelingbroer moeilijk kan verwerken, ook omdat hij daarna Henks plaats moest innemen op de boerderij. Het was nl. Henk die voorbestemd was om de boerderij verder te zetten, Helmer was net aan literatuurstudies begonnen in Amsterdam. Op gezag van zijn vader zette hij daar een punt achter en werd hij boer. Nu wil Helmer het heft zelf in handen nemen, en daarom moet zijn hulpbehoevende vader plaats ruimen, hij verhuist hem naar de eerste verdieping. Terzelfder tijd ontvangt hij ee…Lees verder
Literaire streekroman over boerenzoon Helmer van Wonderen, een vijftiger die op een afgelegen boerderij zijn doodzieke vader verzorgt. Het verhaal, in de ik-stijl, speelt zich af tegen het decor van Waterland, het veenweidegebied ten noordoosten van Amsterdam. De combinatie van het boerenleven temidden van dit natuurschoon is subtiel en voelbaar van binnenuit beschreven. Met veel herkenning voor lezers van het platteland of kenners van natuur en boerenleven. Binnen deze wondermooie omlijsting ontwikkelt zich een streekromanachtig plot in vier delen, waarbij het laatste deel slechts achttien pagina’s telt. De ontwikkelingen in de eerste drie delen zijn boeiend en met oog voor detail, bijna filmisch beschreven. Maar het venijn zit bij deze debuutroman voor volwassenen niet in de staart. De auteur (1962) is er niet in geslaagd het zorgvuldig opgebouwde huis in het slotdeeltje van een dak te voorzien. Een anticlimax resteert helaas. Van de auteur verscheen in 1999 de jeugdroman 'Perenbome…Lees verder

Over Gerbrand Bakker

Gerbrand Bakker kan verwijzen naar:

• Gerbrand Bakker (medicus)