Hannibal
Thomas Harris
Hannibal
Amsterdam: Luitingh-Sijthoff, 1999
381 p.
90-245-3505-0

Clarice Starling die binnen de FBI steeds weer verplaatst wordt en de schuld in de schoenen geschoven krijgt van een mislukte arrestatie met veel doden, zoekt nog steeds naar Dr. Hannibal Lecter, het monster uit 'De schreeuw van het lam.' In Florence komt een inspecteur hem op het spoor, als hij door middel van moord, conservator wordt van een museum. Een ontvoeringspoging mislukt jammerlijk. Lecter wordt op zijn beurt geobsedeerd door Clarence Starling. Hij reist terug naar Amerika, waar Starling zo'n diepgaande karakterstudie van Lecter heeft gemaakt, dat zij hem via zijn gewoontes op het spoor kan komen. Intussen heeft ook Lecters eerste slachtoffer zijn voorbereidingen voor wraak getroffen. Qua diepgang en meeslependheid een meesterwerk als het einde niet onbevredigend was. Het maakt een studie van gruwelijkheid en wreedheid en haalt het monster in de mens naar boven. Het combineert wapens en wreedheid met lekkernijen alsof ze bij de haut cuisine en de duurste wijnen horen, Dr Lec…Lees verder

Over Thomas Harris

Thomas Harris (Jackson (Tennessee), 11 april 1940) is een Amerikaans schrijver. Hij is vooral beroemd door zijn boeken over dr. Hannibal Lecter.

Harris begon zijn schrijfcarrière als misdaadverslaggever in de Verenigde Staten en Mexico. Hij was tevens verslaggever en redacteur voor Associated Press in New York. Zijn debuutboek Black Sunday is het enige dat niet over Hannibal Lecter gaat. In plaats daarvan is het een (eveneens fictief) verhaal over een aanslag op een tot de nok toe gevuld footballstadion, tijdens de Superbowl.

In januari 2007 kwam zijn boek Hannibal Rising uit, waarin hij de geschiedenis van Lecter voor Red Dragon beschrijft. Alle vijf boeken van Harris zijn verfilmd, waarvan Red Dragon twee keer (eenmaal als Manhunter in 1986 en eenmaal als Red Dragon in 2002).